Bariatrik Cerrahi

Anasayfa > GENEL CERRAHİ

Bariatrik Cerrahi

Obezite özellikle batı toplumlarında olmak üzere  dünya  genelinde görülen   en büyük sağlık problemlerinden biridir. Bir çok bilimsel çalışmada mortalite ve morbitideyi arttıran bir çok hastalığın en önemli sebebi olarak obezite gösterilmiştir. Obezite için en yaygın olarak  kullanılan ölçüm yöntemi BMI'dir (Vücut Kitle İndeksi). Kilonun boyun karesine bölünmesi ile elde edilen değerdir.

18.5-24.9 kg/m2   Normal bireyler

25-29.9 kg/m2          Fazla kilolu

30-40 kg/m2<             Obez

40 kg/m2<             Morbidobez

Ancak BMI’nin artması her zaman obezite anlamına gelmeyebilir. Kas dokusu fazla olan bir kişilerde vücut kitle  indeksi yüksek çıkabilir. Vücut ağırlığındaki artışların kaynağını anlamak için uzman  değerlendirmesi önemlidir. Bel çevresi erkeklerde 102 cm, kadınlarda ise 88 cm ve daha fazla ise obezite düşünülmelidir.

Obezite cerrahisinin yapılmasındaki esas amaç kilo vermenin yanı sıra obezitenin neden olduğu  hastalıkların (DM, Kalp damar hastalıkları, uyku apne sendromu vb.) gelişmesine engel olmak veya hastalıklar eğer ortaya çıkmışsa tedavi etmektir.

Tek başına veya birçok faktör  bir arada obeziteye sebep olabilmektedir. Bunlar   genetik yatkınlık, endokrin ve metabolik hastalıklar, sosyal ve kültürel farklılıklardır. Temel olarak vücuda giren enerji miktarının yakılan miktardan fazla olması obeziteye sebep olmaktadır.

Dünya genelinde yaklaşık 1,7  milyar kişi fazla kilolu birey olduğu tahmin edilmektedir. ABD’de durum daha ciddi boyutlardadır. Nüfusun yaklaşık 2/3 fazla kilolu bunların da yaklaşık yarısı kadarı obez olarak sınıflandırılmaktadır.

Obezite cerrahisi son yıllarda dünyada yaygın olarak yapılmaktadır. İlk etkin obezite ameliyatı  Amerika Birleşik Devletlerinde 1954 yılında  Kremen ve Linner  tarafından (Jejunoileal Baypas) yapılmıştır.

Ameliyatlar etki mekanizmasına göre 3’ e ayrılır:

1. Kısıtlayıcı ameliyat (Ayarlanabilir Gastrik Band, Sleeve Gastrektomi)
  2. Emilimi bozan ameliyatlar (Roux-en-Y Gastrik Bypass, Mini Gastrik Bypass)
  3. Kısıtlayıcı ve emilimi bozan kombine ameliyatlar (Duodenal Switch, SADI-S)

CERRAHİ TEDAVİ KİMLERE YAPILMALIDIR?

1. Ameliyata uygun hastaları seçerken aşağıdaki kriterlere göre karar vermekteyiz.
  2. Vücut kitle indeksinin 40’ın üzerinde olması  veya 35-40  arasında olup eşlik eden hastalığın olması (hipertansiyon, diabetesmellitus, uyku apnesi, artrit).
  3. Obezitenin en az 3 yıldır var olması.
  4. Hormonal hastalıkların bulunmaması. (Hipotiroidi, böbrek üstü bezi hastalıkları)
  5. İlaç ve diyet tedavisine rağmen, en az 1 yıldır kilo verilememesi.
  6. Alkol veya ilaç bağımlısı olmamak.
  7. Hastanın uygulanacak yöntemi anlaması ve ameliyattan sonra uyum sağlayabilecek durumda olması.